SANAT TARİHİ 101 / EMPRESYONİZM-İZLENİMCİLİK
Empresyonizm 19.yy da Fransa'da doğmuş bir sanat akımıdır.'Impression' (izgi) kelimesinden gelir.İzlenimci hareketin üyeleri arasında Claude Monet,Edgar Degas,Pierre Auguste Renoir ve Alfred Sisley vardır.O dönemin çoğu sanatçısının amacı ayrıntılara inerek gerçekçi resim yapmaktır.Sanatçılar eserlerinde koyu sönük renkler kullanarak tüm günlerini atölyelerinde geçiriyorlardı .İzlenimciler ise tüm bu alışkanlıklara karşı çıkarak geleneklerden kopma taraftarlarıydı.
*Yanda gördüğünüz Monet'in İmpression Sunrise resmi bu akıma adını veren tablodur.Açtıkları sergide bir resim eleştirmeninin onları eleştirirken söylediği kelime bugün bu akıma ismini vermektedir.
Çağdaşları çoğu zaman manzara resimlerini atölyede yaparken onlar "en plein air" (açık havada) dedikleri yeni bir resim yapma akımının savunucularıydılar.Manzaraları olduğu gibi yakalama çabalarıyla kendi şövale ve boyalarını hep yanlarında taşıyorlardı.
1841'de John G.Rand sanatçı tüpte saklanabilen boya ve kolaylıkla dışarı taşınabilen boya icat etti.Yakın bir zaman diliminde de "kutu şövale"diye adlandırılan yeni bir şövale türü icat edildi.Bu yeni gelişmelerle sanatçılar gün boyu resim yapabilirlerdi.
Resim yapmanın en katı ölçütlerinin olduğu çağda izlenimciler dönemin eleştirmenlerinin savundukları çoğu şeye karşı çıkmışlardır.Çalışmaları ilk başta hafife alınmış olsa da 19.yy izlenimcileri dünyanın büyük galeri ve müzelerinde sergilenen sanat eserlerinden bazılarını ürettiler.
Claude Monet, Bain à la Grenouillère, 1869
Alfred Sisley, Cabins Along The Loing Canal, Sunlight Effect, 1896
Camille Pissarro, Boulevard Montmartre On A Winter Morning, 1897
Frédéric Bazille, Réunion de famille, 1867
Armand Guillaumin, Bridge Over The Marne At Joinville, 1871
Berthe Morisot, The Harbor At Lorient, 1869
Gustave Caillebotte, Rooftops In The Snow (snow effect), 1878
Édouard Manet, Woman Reading, 1879
Edgar Degas, The Star, 1878
*Yanda gördüğünüz Monet'in İmpression Sunrise resmi bu akıma adını veren tablodur.Açtıkları sergide bir resim eleştirmeninin onları eleştirirken söylediği kelime bugün bu akıma ismini vermektedir.
Çağdaşları çoğu zaman manzara resimlerini atölyede yaparken onlar "en plein air" (açık havada) dedikleri yeni bir resim yapma akımının savunucularıydılar.Manzaraları olduğu gibi yakalama çabalarıyla kendi şövale ve boyalarını hep yanlarında taşıyorlardı.
1841'de John G.Rand sanatçı tüpte saklanabilen boya ve kolaylıkla dışarı taşınabilen boya icat etti.Yakın bir zaman diliminde de "kutu şövale"diye adlandırılan yeni bir şövale türü icat edildi.Bu yeni gelişmelerle sanatçılar gün boyu resim yapabilirlerdi.
Resim yapmanın en katı ölçütlerinin olduğu çağda izlenimciler dönemin eleştirmenlerinin savundukları çoğu şeye karşı çıkmışlardır.Çalışmaları ilk başta hafife alınmış olsa da 19.yy izlenimcileri dünyanın büyük galeri ve müzelerinde sergilenen sanat eserlerinden bazılarını ürettiler.
Claude Monet, Bain à la Grenouillère, 1869
Alfred Sisley, Cabins Along The Loing Canal, Sunlight Effect, 1896
Camille Pissarro, Boulevard Montmartre On A Winter Morning, 1897
Frédéric Bazille, Réunion de famille, 1867
Armand Guillaumin, Bridge Over The Marne At Joinville, 1871
Berthe Morisot, The Harbor At Lorient, 1869
Gustave Caillebotte, Rooftops In The Snow (snow effect), 1878
Édouard Manet, Woman Reading, 1879
Edgar Degas, The Star, 1878
Yorumlar